Τρίτη, Ιουλίου 15, 2008

Τίτος

Ο Τίτος καθόταν στην κουπαστή του πλοίου κι ατένιζε ώρα πολύ ή λίγη... ποιος ξέρει; Ποτέ του δεν φόρεσε ρολόγια απεχθανόταν τον εγλωβισμό της "στιγμής" σε δείκτες, σε αριθμούς.

Κι ο καπετάν-Μανώλης να στριφογυρίζει στο μυαλό του.
Ο καπετάνιος του...

Στοιχημάτιζε πως θα 'τανε στην καμπίνα τώρα, σκυμμένος πάνω από τις αράδες του. Να γράφει στο ημερολόγιό του. Και ήταν καλοκαίρι 20 του Ιούνη, η διαδρομή πρόσταζε από το Τουμπάι για Γαλλία.

Μεγάλος ο καπετάν-Μανώλης σε ηλικία, τόσο ώστε να μην γνωρίζει από ορθογραφία, γι' αυτό και η απορία "δυο λάμδα θέλει τώρα η Γαλλία ή ένα; Από σωστογραφία άστα..."

Πέρα από την κυριολεκτική τους σημασία για τις "ψιλές" και τις "δασείες", ο Τίτος αναλογιζόταν πως είχαν και συμβολικό ρόλο.

Τις έφερνε στο μυαλό του σαν εκείνες τις γυναίκες που κατείχαν σημαντική θέση στη ζωή του καπετάνιου. Αλλιώς, ο καπετάνιος δεν θα τρόμαζε για την κατάντια τους όταν τις έβλεπε "σα γυφτάκια ξυπόλητα, με λαδωμένα μαλλιά".

Κι ύστερα... ακολουθεί η μία και μοναδική "υπογεγραμμένη", δηλαδή η γυναίκα του καπετάνιου.

Δεν ήξερε, μα έτσι είχε καταλάβει ο Τίτος, πως δεν ήταν εν ζωή πια, γι' αυτό και όποτε μπορεί την μνημονεύει. Όπως ακριβώς κάνουν οι ιερείς τους νεκρούς τους...

Όσο για τις "περισπωμένες", είναι θα τολμούσε να πει, εκείνες οι γυναίκες, οι πεταλουδίτσες της μιας βραδιάς που έχουν χάσει το χρώμα τους, το νόθο λιμάνι του ναυτικού που " άμα ταιριάζει κάνει το χρέος του", εκείνη η στείρα σαρκική απόλαυση.

Κι έπειτα είναι και η ονομασία που είχε δώσει στις τρεις μύγες "Μυρτώ, Ζανέτ, Κορνήλιος" που τόσο πια υποδηλώνει την προσταγή για ανθρώπινη επικοινωνία. Ο καπετάνιος τις αφήνει να παρασιτούν στη ζάχαρη και το γάλα του, κι όταν τις συναντήσει στο διάδρομο "κάνει πως δεν τις βλέπει". Είναι, έστω, μια παρουσία στην ανθρώπινη μοναξιά του. Γιατί, μη μου πεις πως όταν οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τα ζωύφια μέσα στα σπίτια τους δεν προσπαθούν να τα ξεφορτωθούν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Για τον καπετάνιο η Μυρτώ, η Ζανέτ και ο Κορνήλιος είναι η συντροφιά του.

Από το ψυγείο θα πάρει "ακάματα φρούτα", δηλαδή ώριμα γινομένα, να λιαστούν στο φινιστρίνι του. Κι αλήθεια πόσο ταυτίζονται τα φρούτα με την ηλικία του καπετάνιου, γιατί κι εκείνος μεγάλος, ζαρωμένος, ταλαιπωρημένος από τις δυσκολίες της ζωής.

Κι όταν θέλει να βρεθεί στην Ομόνοια, περιμένοντας ώρα πολύ στην στάση, η ανάγκη για ανθρώπινη επαφή εντείνεται στο μυαλό του. Σε ποιον θα άρεσε να περιμένει το λεωφορείο καλοκαίρι καιρό, με πολύ ζέστη, πολύ καυσαέριο και πολύ κόσμο; Και μάλιστα το λεωφορείο να μην φαίνεται;

Κι ο Τίτος, πώς να μην συναισθανθεί τον καπετάνιο του; Αυτή η καρτερική αναμονή ανάμεσα σε τόσο κόσμο, πιότερο με λύτρωση μοιάζει. Ένα αίσθημα ζεστασιάς, όχι μόνο λόγο του καιρού αλλά και την παρουσία τόσων ανθρώπων -ίσως αδιάφορων- αλλά στο τέλος όλοι θα πάρουν το ίδιο λεωφορείο και θα κάνουν την ίδια περίπου διαδρομή.

Ο καπετάν-Μανώλης θα καταλήξει στους Αμπελόκηπους, θα αγοράσει μερικά ψάρια -το στοιχείο της θάλασσας είναι μέσα του σε κάθε του επιλογή- χόρτα και σιταρένιο ψωμί και "Άγιος ο Θεός". Ένα λιτό γεύμα, μα στ' αλήθεια τόσο πλούσιο.

"Ήθελα να 'ξερα δεν είστε ευτυχισμένοι", μονάχα όταν έφτασε σε τούτο την ερώτηση ο Τίτος δάκρυσε...

Τόσο προδωμένος και ταπεινομένος ένιωσε από τον εαυτό του. Άραγε, ήταν ευτυχισμένος; Ίσως είχε πολύ περισσότερα από όσα θα άξιζε ή θα έπρεπε και πάλι όμως, δίσταζε να πει με σιγουριά εκείνο το "ναι, είμαι ευτυχισμένος".

Η ευτυχία σίγουρα δεν έγκειται στα πολλά και στα μεγάλα. Οι μικρές ευτυχίες ίσως τελικά να αξίζουν πιο πολύ. Η χαρά που νιώθεις αν μπορείς ανεμπόδιστα να πάρεις βαθιά ανάσα σε μια βουνίσια πλαγιά και να φυλακίσεις μια για πάντα τη μυρωδιά του κέδρου. Αν μπορείς να γευθείς το γλυφό νερό της θάλασσας. Αν μπορείς να γεμίσεις τα μάτια σου από θύμισες χαμογελαστών και καλοσυνάτων ανθρώπων. Αν τα χέρια σου ανοίγουν πρόθυμα την αγκαλιά σου να παρηγορήσουν όποιον το έχει ανάγκη. Αν κατορθώνεις να δίνεις και να παίρνεις αγάπη. Ίσως τελικά αυτά να λείπουν από τη ζωή μας και να είμαστε τόσο κενοί. Έχουμε γεμίσει απο τόσο φτιαχτές ανάγκες που στο τέλος ξεχνάμε να καλύψουμε τις ανάγκες της ψυχής.

Στο τέλος ένα γράμμα έρχεται για τον καπετάν-Μανώλη. Ο Τίτος χτυπάει δισταχτικά την πόρτα της καμπίνας του και του το δίνει με τρεμάμενα χέρια. Αν και το περιεχόμενο είναι το ίδιο, ωστόσο, ο καπετάνιος το διάβασε πολλές φορές. Η υπέρτατη ανάγκη για επαφή, ίσως και η καλύτερη, η ισχυρότερη, αυτή της μάνας. Κι ο νέος ναύτης, ο Τίτος του ζήτησε το γράμμα, "δώσε να το διαβάσω" ένα ελπιδοφόρο μήνυμα συντροφικότητας, ένας πιθανώς συνταξιδιώτης της ζωής στο καράβι του καπετάνιου, αυτό της ψυχής και της καρδιάς.

Ένας ναύτης κι ένας καπετάνιος... ποιός θα καθορίσει τη φιλία μια ζωής; Μήτε η ηλικία μήτε το αξίωμα στο πέτο του σακακιού...

36 σχόλια:

  1. Αχ μ' αρέσουν αυτά τα ποστ .. Καληνύχτες...
    Να περνάς όμορφα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο έρωτας μιλάει
    σε πρώτο ενικό
    δεν ξέρει ορθογραφία
    ούτε συντακτικό

    Κοιμάται κι ονειρεύεται
    με μάτια ανοιχτά
    μα τις βαθιές του σκέψεις
    τις κάνει φωναχτά

    Στο κίτρινο διστάζει
    στο κόκκινο περνά
    τοχει το ριζικό του
    ποτέ να μην γερνά.

    Η ευτυχία σίγουρα δεν έγκειται στα πολλά και στα μεγάλα. Οι μικρές ευτυχίες ίσως τελικά να αξίζουν πιο πολύ.
    Σοφά λόγια καναρινένια μου.Οι μικρές ευτυχίες όντως αξίζουν πιο πολύ.
    Πανέμορφο το κείμενο σου,όσο για τον Λουδοβίκο τον ΛΑΤΡΕΥΩ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. morpheus μου,

    σ'ευχαριστώ!

    Θα περνάω... να περνάς κι εσύ!
    Καληνύχτες ανταποδίδω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δρομάκι μου,

    γύρισες!
    Μου έλειψες... τόσο!
    Κοινή η λατρεία μας για τον Λουδοβίκο!

    Μια γλυκιά καληνύχτα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλά, όταν μου τη δίνουν τα αρχαία θα σκέφτομαι αυτές τις ιστορίες με τις ψιλές και τις δασείες και θα σε θυμάμαι! Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. marionettie μου,

    χαίρομαι που σου άρεσε!

    Να μου είσαι καλά, μικρή μου!

    Σε γλυκοφιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. "..ποιός θα καθορίσει τη φιλία μιας ζωής;"

    Μόνο η ίδια η Ζωη καρδιά μου.

    Μόνο αυτή
    που ολα τα ξέρει
    και ολα τα μπορεί...

    Φιλί τρυφερό
    και μια καληνύχτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ακόμα ψηλαφώ

    καληνύχτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Χρόνια σου πολλά ...
    Κορίτσι μου μέρες γιορτής
    δεν είναι μόνο τα γενέθλια ...
    Κάποιες μέρες σημαδεύουν τη ζωή μας
    Αφίνουν ίχνη ανεξίτηλα επάνω μας...
    Αξίζει να τις αναχαράζεις ...
    Τότε μένει η ίδια γεύση τους
    στην άκρη του ουρανίσκου !!!
    Γλυκειά, πικρή, γλυκόξινη ...
    Τέτοιες μέρες μου θυμίζει
    ο "τρελλός" λυράρης απ' τ' Ανώγεια
    με το μαντολίνο και τα παραμύθια του.
    Την καλημέρα μου ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Καλημέρα !
    Υπέροχο, υπέροχο, υπέροχο, υπέροχο post !!! Δεν έχω λόγια για το φανταστικό και συνάμμα μαγευτικό ταξίδι που μου πρόσφερες, διαβάζοντας αυτό το όμορφο ταξίδι.
    Συγχαρητήρια και πάλι ...
    Λάμπρος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ανιμάκι μου,

    ναι... η "Ζωή" κι επιλέγω την δική σου... που τόσο μου άρεσε και την διάβαζα... την διάβαζα...

    κι αχόρταγη ρουφούσα τις λέξεις σου, λαίμαργη κι ακόρεστη...

    Φιλί τρυφερό
    και μια καλημέρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ποιώ-ελένη μου,

    να έρχεσαι να ψηλαφείς και να φεύγεις...

    και ξέρεις τι;

    μερικά δάχτυλα έχουν "χρυσόσκονη" και γιάνουν τις πληγές...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. side21 μου,

    "αξίζει να τις αναχαράζεις..."

    το κρατώ αυτό...

    μαζί με όλα τα άλλα όμορφα που μου γράφεις.

    Μια "τρελή" καλημέρα "ανωγειανή" σου στέλνω, ξέρεις γιατί; Για να λάβω μια κι εγώ από την όμορφη Σάμο...!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Λάμπρο μου,

    σ' ευχαριστώ για τον ενθουσιασμό, αλλά μη με ευχαριστείς για το ταξίδι... εσείς εκεί, νομίζω, κάνετε πιο όμορφα! Όσο για τις λιχουδιές... εσύ φροντίζεις να μας τις δίνεις με τις νοστιμότατες συνταγές σου!

    Και να... σας έκλεψα λιγάκι τον Λουδοβίκο σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Πολύ τρυφερό κείμενο γεμάτο ανθρωπιά ... κάθε άνθρωπος που συνήθως προσπερνάμε αδιάφορα , μεταμορφώνεται όταν αλλάξει η ματιά μας ...όταν βρίσκουμε τον τρόπο να εστιάσουμε στα μάτια του .
    Κοιτάζοντας εκεί γίνεται δικός μας καθρέφτης ... και το παιχνίδι συναισθημάτων ξεκινάει .

    Να είσαι καλά κούκλα μου !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Πόσο χαίρομαι που πέρασα τυχαία και ανακάλυψα το δικό σου blogg.Κείμενα γεμάτα...ψυχή!! Ευχαριστω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Μήτε η ηλικία, μήτε το αξίωμα στο πέτο του σακακιού, καναρινένια μου. Οι φιλίες της ζωής στο αμόνι της ζωής σμιλεύονται και δοκιμάζονται στ' ανελέητα χτυπήματα του χρόνου, γι' αυτό και σπάνια θα τις συναντήσεις.

    Καλό σου απόγευμα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Κάθε τι που μου φέρνει την αύρα της θάλασσας επάνω μου επιδρά στη ψυχή μου , αν πιστευα στη μεταμψύχωση θα έλεγα οτι κάποτε θα ήμουν ψάρι ή κύμμα ή αφρός που σπάζει επάνω στα βράχια.Καναρινένια μου γράφεις υπέροχα .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. kryos μου,

    (άσε με απόψε να σε αποκαλέσω, ζεστός μου, πολύ ζεστός μου...)

    κάθε άνθρωπος που συνήθως προσπερνάμε αδιάφορα... συνήθως αυτός ο άλλος άνθρωπος πόσο πολύ προσπαθεί... να μείνει το ίδιο "αδιάφορος" όταν θα έχει πλέον μεταμορφωθεί... και να αποφύγει την αδιάκριτη ματιά που εστιάζει...

    μη μ'ακούς... μπερδεμένα λόγια απόψε... ανούσια...

    Σ' ευχαριστώ για την τρυφεράδα των λόγων σου, για το ίδιο το πέρασμά σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. ανώνυμέ μου,

    σ' ευχαριστώ για αυτό το τυχαίο... και για τον χρόνο σου και πολύ περισσότερο για το αποτύπωμά σου!

    Να μου ξανάρθεις... μα άσε μου κι ένα όνομά σου, έτσι για να έχω από κάπου να πιαστώ. Σε περιμένω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. evaggelia-p μου,

    ακριβώς... σμιλεύονται και ανελέητα χτυπιούνται...

    Μα, θα ελπίζω για αυτή την συνάντηση κι ίσως... ποτέ δεν ξέρεις!

    Καλή σου νύχτα καλή μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. ατιδούλα μου,

    μου επιτρέπεις να πω;

    Η θάλασσα θα ήσουν μανούλα, η θάλασσά μου όλη...

    Σε φιλώ γλυκά για καληνύχτα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Καναρινένια μου ένα γειά πέρασα να σου πω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Κοπέλα Μου,

    μια καλησπέρα

    Και

    ενα φιλί

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. αχτιδούλα μου,

    καλές διακοπούλες!

    Βουτιές και για 'μενα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. animaki μου,

    σε περιμένω... εδώ είμαι... έλα... τα μέρη τα ξέρεις, τον δρόμο επίσης!

    Θα σε βγάλω στην καλύτερη ταβέρνα και θα σου δείξω πριν τον Kryo-Ηλία την ζωγραφική των δύο Γάλλων στον τοίχο!
    Άντα έλα!Ακόμη... δυο βήματα είναι!

    Φιλί ψυχή μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Κοπέλα Μου,

    αχ!, τί θα κάνω με σένα,

    μου λες;

    Καληνύχτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. animaki μου,

    υπομονή...

    αυτό θα κάνεις!

    Καλημέρες πολλές και ευδιάθετες!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Καλή μου φίλη, εδώ είμαι κι εγώ! Επέστρεψα με το μυαλό γεμάτο εικόνες, την καρδιά γεμάτη αγάπη και την ψυχή γεμάτη γαλήνη κι αισιοδοξία... Σ'ευχαριστώ που δε με ξέχασες, σαφώς και πρέπει να πάρεις μέρος στον λογοτεχνικό διαγωνισμό, έχεις μεγάλο ταλέντο καλή μου! Σε γλυκοφιλώ και θα τα λέμε τώρα πια για αρκετές μέρες μέχρι να ξαναφύγω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Αξιόλογο ιστολόγιο.
    Την καλημέρα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Χαίρομαι αφάνταστα που πέρασα απο αυτο το blog για να διαβασω άναρτήεις ψυχής....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. επιτέλους βρήκα χρόνο να γράψω σχόλιο...τόσες μέρες μόνο έμπαινα έλεγα ένα καλημέρα και έφυγα βιαστική...το ποστ σου με ταξίδεψε...!!μέσα σε πλοία,θάλασσες,λιμάνια...!!φιλάκια πολλά!!
    ααα έπαιξα και το παιχνιδάκι επιτέλους... :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Μαράκι μου,

    άντε και μας έλειψες!Τώρα σε λιγάκι σου έρχομαι κι εγώ από εκεί!Για τον διαγωνισμό...χμ... αν βρω λίγο χρόνο και κυρίως λίγη έμπνευση, ίσως και να το τολμήσω.

    Τα πρώτα μου φιλιά, αμυρά-αλμυρά, σε 'σένα! Δικαιωματικά ναι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. aurangel μου,

    Σ' ευχαριστώ καλή μου!

    Καλώς μου ήρθες και να περνάς... τους έχουμε ανάγκη τους αγγέλους, εδώ στη γειτονιά μου, των γιασεμιών...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. votsalo μου,

    Σ'ευχαριστώ καλή μου!

    Ειδικά για εσένα σήμερα μια τρυφερή αγκαλιά γιατί βλέπω πως είσαι καινούρια στην παρέα μας (όχι ότι εγώ είμαι παλιά...)

    έτσι για να σε κάνω να νιώσεις λιγάκι πιο άνετα!

    Καλώς την μου λοιπόν και να περνάς...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. αγγελόσκονή μου,

    μη σε απασχολεί καθόλου... όλοι τρέχουμε, είτε για δουλειές είτε (οι πιο τυχεροί) να λιαστούμε και να πλατσουρίσουμε σε καμιά παραλία.

    Τρέχω να δω το παιχνίδάκι! Για να δούμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Κάθε που στάζει ροδόνερο ανθίζει το γιασεμί μου...