Τετάρτη, Δεκεμβρίου 21, 2011

Να σας τα πώ; ή Σας τα 'παν άλλοι;





Για μένα, Χριστούγεννα σημαίνει ελληνικά παραδοσιακά Κάλαντα. Τραγουδισμένα απλά. Τραγουδισμένα με το λαρύγγι και όργανα παραδοσιακά. Με ούτι και βιολιά, λαούτα και ταμπουράδες. Με γκάιντα θρακιώτικη και ταμπούρλα. Δίχως πολλά - πολλά μπιχλιμπίδια,
remix και κακοφτιαγμένες ηλεκτρονικές φωνές.














Για μένα, Χριστούγεννα σημαίνει ο Άγιος Βασίλειος από την Καππαδοκία. Σημαίνει εκκλησιά, μετάνοια, εξομολόγηση, μεταλαβιά.

Χριστούγεννα σημαίνει φουγάρα καπνιστά και στο τζάκι να ψήνονται κάστανα και μήλα κι οι φλούδες των μανταρινιών ν’ αναδίδουν το άρωμά τους. Μελομακάρονα και κουραμπιέδες. Τα “ξενάκια” επιστροφή στο πατρικό. Επισκέψεις στις θειες και στους θειους. Καφεδάκια ελληνικά στο φλιτζανάκι με τα ξαδέρφια. Ευχές και παινέματα.

Ωωω, Χριστούγεννα σημαίνει ελληνική ύπαιθρος! Χωριάτικες μυρωδιές. Βόλτα στους παππούδες!

Κι αφού μου ανοίξατε την πόρτα σας, θα σας τα πω! Στίχοι παρμένοι από τα Κρητικά κάλαντα. Κάνουν μνεία στο όνομα της αφεντιάς μου βλέπετε!

«Είπαμε δα και τση κεράς ας πούμε και τση Βάγιας.
Άψε Βαγίτσα το κερί και Βάγια το λυχνάρι
Για ιδέ και για συντήρηξε ίντα θα μας εδώσης
Απάκι γη λουκάνικο γη από μερό κομμάτι
Κι’ απού τη μαύρην όρνιθα κιανέναν αυγουλάκι
Κι’ απού το κασελάκι σου κιανέναν τσικινάκι,
Κι’ απού το κρασοπίθαρο κιαμιάν κουπιά κρασάκι,
Κι’ απού το λαδοπίθαρο έναν κάρτο λαδάκι.
Μ’ ακόμη δεν τον ηύρηκες το μάνταλο ν’ ανοίξης,
Να μας εδώσης τίβοτσι κ’ ύστερα ν’ ασφαλίξεις;
Κι αν είνε με το θέλημα, χρουσή μου περιστέρα,
Άνοιξε την πορτέλα σου να πούμε καλή σπέρα».


Καλές Γιορτές! Καλά Χριστούγεννα!


υ.γ. Και να μην ξεχάσω! Έλάτε με τα παιδιά σας ή τους αγαπημένους σας στον «μύλο των ξωτικών» στην πατρίδα μου στα Τρίκαλα. Προβάλλεται ήδη από τα τηλεοπτικά μέσα και απ’ ότι ακούω πρόκειται για μια παραμυθούπολη. (Εμένα μου ’ταξαν βόλτα, κι αν μου τάξεις… και λόγο δεν τηρήσεις… ω! είσαι προς λύπησιν Θεού). Η είσοδος και όλες οι δραστηριότητες είναι δωρεάν! Πληροφορίες και φωτογραφίες εδώ http://www।milosxotikon.gr/. Έτσι, για να ολοκληρωθεί η μαγεία των Χριστουγέννων.

Μουσικές επιλογές: 1) Κάλαντα Θράκης 2) Κάλαντα Δυτικής Θράκης 3) Κάλαντα Κρήτης 4) Κάλαντα Ικαρίας 5) Κάλαντα Χίου 6) Κάλαντα Ρόδου 7) Κάλαντα Δωδεκανήσου 8) Κάλαντα Πελοποννήσου

36 σχόλια:

  1. Καλημέρα Βάγια μου και Χρόνια πολλά! Χαρούμενες γιορτές να περάσεις, με ζεστές ξεχωριστές στιγμές! "Μύλος των ξωτικών" λοιπόν, ελπίζω κάτι να γίνει... πιθανόν Πρωτοχρονιά ν΄ανέβω στα πάτρια! Να είσαι πάντα καλά :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΠΕΡΑΣΑ ΝΑ ΕΥΧΗΘΩ ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΓΕΜΑΤΑ ΥΓΕΙΑ-ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΕΥΤΥΧΙΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ax... mou edwses mia maxairia me auth thn anarthsh... Kales giortes kanarininia mou, aples paradosiakes giortes.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σπάνιες και εκλεκτές οι παρουσίες σου.Να,όπως η σημερινή...σχεδόν συλλεκτική...Καλά Χριστούγεννα κορίτσι μου:))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αυτά είναι Χριστούγεννα και μιας και μας έχεις τόσα όμορφα κάλαντα από τόσα μέρη Ελληνικά, θα σου τα πω από την μεριά μου με τα Δηλιανά
    http://www.youtube.com/watch?v=-O-1LMUDQt0

    Καλά Χριστούγεννα Καναρινένια μου:-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Γιώτα,

    γλυκιά μου, αν καταφέρεις ν΄ανέβεις στα πάτρια θα χαρώ πολύ να σε συναντήσω κι από κοντά! Αν θελήσεις στείλε μου μέιλ να το κανονίσουμε.

    Ευλογημένες μέρες θα σου ευχηθώ κι εγώ. Καλά Χριστούγεννα, καλές γιορτές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. JK O SKROUTZAKOS,

    φιλαράκο τα πιο όμορφα Χριστούγεννα και για σένα θα ευχηθώ! Να μας σκορπίζεις γέλιο!

    Καλές γιορτές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. lena_zip,

    ξενιτεμένο μου πουλάκι, το ξέρω πως με νιώθεις! Γλυκιά μαχαιριά όμως έ;; :))

    Καλά Χριστούγεννα και καλές γιορτές σ' όποια πατρίδα σε κρατεί αγκαλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. agrampelli,

    τρυφερή μου σ' ευχαριστώ, με συγκινείς! Λίγα ακούσματα χριστουγεννιάτικα νομίζω μαλακώνουν και τις πιο πονεμένες καρδιές και φέρνουν χαμόγελο. Έτσι νιώθω.

    Ζεστές κι ευλογημένες μέρες! Καλά Χριστούγεννα, καλές γιορτές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Margo,

    ωωω γλυκιά μου! Δηλιανά κάλαντα με σαμπουνα και ντουμπακι. Κάποια στιγμή θα τα προσθέσω κι αυτά εδώ στη συλλογή!

    Για εσάς τους νησιώτες τι να πω; Είστε οι πιο ευλογημένοι των ημερών!

    Ζεστά φιλιά σου στέλνω για τις εορτινές ημέρες! Καλά Χριστούγεννα, καλές γιορτές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Χάρηκα τα γνήσια ελληνικά κάλαντά σου και όλα τα ωραία έθιμα. Εμένα πάντως μου τα είπε πρώτο ένα αγγελούδι που κατέβηκε κατευθείαν από τον παράδεισο. Μερικοί ισχυρίζονται ότι ήταν το τρίχρονο κοριτσάκι του νέου ζευγαριού από τον πάνω όροφο αλλά εγώ δεν τους πιστεύω. Βλέπεις, πιστεύω στα θαύματα των ημερών.

    Καλά Χριστούγεννα, Βαϊα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μια ευχή σου εύχομαι για τον καινούργιο χρόνο
    Την πόρτα σου να τη χτυπά η ευτυχία μόνο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αθηνά,

    Καλή Χρονιά να έχουμε! Με ανθρώπους θερμούς και στιγμές ζεστές.

    Την αγάπη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Poet,

    μα ναι! Σίγουρα αγγελούδι ήταν!
    Καλή χρονιά ποιητή και δημιουργική με λέξεις μαλακές και τρυφερές η γραφή σου.

    Ασπασμούς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Lambros,

    καλώς τον! Πόσο χαίρομαι που σε βλέπω! Καλή σου Χρονιά φίλε μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. pw pw meloura,kathe xrono ta idia re sy koritsi,den allazei tipota.kalh xronia naxeis.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Άννα,

    άσε με στην ευχή του Θεού και μη μου δίνεις σημασία εφόσον σ'εκνευρίζει η γραφή μου και δεν αναπαύεσαι.

    Σ' ευχαριστώ, επίσης Καλή Χρονιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. καλησπερα κοπελα/νεραιδα με το καναρινι φορεμα!
    σε ευχαριστω πολυ για τα παντα καλα σου λογια κι ευστοχα σχολια!
    σου ευχομαι ο νεος χρονος να σου φερει χωρις κοπο ο,τι μα ο,τι λαχταραει η ευαισθητη σου ψυχη!
    να εισαι καλα!
    χρονια πολλα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Καλημέρα Καναρίνι μου κι εύχομαι τέτοια κάλαντα ν' ακούσεις, αν προλάβεις να δραπετεύσεις στις εξοχές κ στο χωριό! :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Να τα πείτε...να τα πείτε..!!! να γεμίσει η καρδιά ....και ν ακούσει το αυτί να εισαι καλά κοπέλα μου..να έχεις μια όμορφη χρονιά ..με γέλιο ..αισιοδοξιία ..πως θα έθουν τα καλήτερα.... ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ με υγεία και αγάπη!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Καλή, όμορφη, γλυκιά, δημιουργική χρονιά με υγεία, αγάπη και πολλά πολλά χαμόγελα!

    Σνουποφιλάκι γλυκό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. ΕΥΧΟΜΑΙ ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ ΓΕΜΑΤΗ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΕΥΤΥΧΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙΚΟ ΣΟΥ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. a pink dreamer,

    εγώ σε ευχαριστώ! Ναι, ο νεός χρόνος να φέρει τα όμορφά του και να αφήσει τα άσχημα έξω από το κατώφλι των σπιτιών.

    Να έχεις μια υπέροχη και συναρπαστική χρονιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. pandora,

    αγαπημένη μου, πρόλαβα και δραπέτευσα! Και η αλήθεια είναι με δυσκολία ξαναγύρισα πίσω στην πολύβουη Θεσ/νίκη.

    Καλή σου χρονιά γεμάτη από ασχολίες κι ανθρώπους που αγαπάς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Ρούλα Σμαραγδένια,

    σ' ευχαριστώ που πέρασες από την σοφίτα μου! Πολύ χάρηκα τον ερχομό σου εδώ και τα καλά σου λόγια με γέμισαν όμορφα συναισθήματα.

    Καλή χρονιά με όλα τα καλούδια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. marilia,

    :)))) ξεκίνησα με τα πολλά χαμόγελα, βλέπεις; Γλυκιά ζουζούνα, σ' ευχαριστώ!

    Καλή χρονιά σ'εσένα και τα πιτσιρικάκια του σχολείου σου που είμαι σίγουρη πως σε ζαλίζουν ευχάριστα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. JK O SKROUTZAKOS,

    υγεία, ευτυχία και μπόοοοολικη αγάπη, ναι!!!

    Σ'ευχαριστω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. τι ομορφες εικονες που περιγραφεις καναρινενια...!
    μακαρι αυτες σου οι εικονες να σε συντροφευουν παντα...να μην αντικατασταθουν απο αλλες...

    καλη χρονια να εχεις ομορφουλα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Παραμυθένιες εικόνες που τόσο έχουμε στις μέρες μας ανάγκη.

    KAΛH XΡONIA!!!!!
    ΑΓAΠH, ΥΓΕΙΑ, προσωπική ΓΑΛΗΝΗ, EIΡHNH στον κόσμο και ...ΨΥΧΡΑΙΜΙΑ!!!

    Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Καλημέρα και καλή χρονιά ...
    Πέρασε από το blog κερνάω Τσιπούρα !!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. ΝΑΪΑΔΑ,

    σ' ευχαριστώ νεράιδα. Καλή κι ευλογημένη χρονιά να έχουμε γεμάτη ομορφιές και όμορφους ανθρώπους.

    Χάρηκα με το πέρασμά σου. Σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ,

    γέμισες με ευχές την ψυχή μου! Κι είναι ευχές όμορφες και γεμάτες καλοσύνη. Σε ευχαριστώ γλυκιά μου, από καρδιάς.

    Καλή χρονιά θέλω κι εγώ με τη σειρά μου να σου ευχηθώ, με όλα τα καλά του Θεού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS,

    σ' ευχαριστώ που δε με ξεχνάς.

    Να ξημερώνεις όμορφα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Lambros,

    φίλε μου δεν την πρόλαβα... με χόρτασε όμως η καλή σου χειρονομία!

    Να βρίσκεσαι καλά! καλή Χρονιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Κάθε που στάζει ροδόνερο ανθίζει το γιασεμί μου...